Medio september is het officieel geworden: de Bedrijven Investeringszone (BIZ) Kernwinkelgebied Binnenstad Tilburg is een feit. Het is een hele mond vol, maar in het kort komt het erop neer dat wij als vastgoedeigenaren een bijdrage gaan leveren aan een aantrekkelijke binnenstad van Tilburg.
Ik heb zelf deel mogen uitmaken van de totstandkoming van de Stichting BIZ en ben blij dat we er nu echt mee aan de slag kunnen. Binnen de BIZ hebben vastgoedeigenaren afgesproken samen te investeren in de kwaliteit en beleving van het hele kernwinkelgebied Tilburg. Jaarlijks stellen we daarvoor 130 duizend euro beschikbaar. Daarmee volgen we het goede voorbeeld van het investeringsfonds van de Tilburgse ondernemers, met wie we nauw samen willen werken.
Waarom doen wij, als eigenaren van vastgoed in Tilburg, dit? Wel, het momentum voor Tilburg is daar en daar moeten we van profiteren. Als enige stad in Brabant hebben wij straks een Hudson’s Bay, een Primark en een Decathlon. Het gemeentehuis wordt verbouwd, we hebben een compleet vernieuwde Hema, Scotch & Soda en Zara zijn gekomen. We hebben duidelijk de wind mee. Daar moeten we van profiteren. We willen gezamenlijk onze schouders onder de binnenstad zetten en hem nóg verder optillen.
Als de consument ons centrum als schoon en prettig ervaart en het winkelaanbod steeds groter wordt hopen we dat meer ondernemers in Tilburg kunnen meeliften op het succes. Meer aanbod betekent meer bezoekers en dat maakt de stad nog interessanter voor nog meer winkeliers. Tussen de andere Brabantse steden positioneren we Tilburg steeds sterker als aantrekkelijke winkelstad. Zeker ook voor de Nederlanders die net over de Belgische grens wonen.
De Stichting BIZ is nu voor drie jaar opgericht, maar met de intentie om die periode te verlengen en dan voor een breder gebied. 2018 zullen we gebruiken voor marktonderzoek en positiebepaling. Onze doelstellingen zijn:
- De binnenstad van Tilburg en hierbij in het bijzonder het kernwinkelgebied (meer) op de kaart zetten als aantrekkelijk winkelgebied
- De waardering vergroten van de totale beleving van de consument. Van oriëntatie (online) via het verblijf in het winkelgebied tot en met uiteindelijk het thuiskomen na verblijf
- De binding van de inwoners van Tilburg voor niet-dagelijkse producten vergroten
- Meer bezoekers trekken vanuit de regio buiten Tilburg
Ondernemers met interesse voor onroerend goed in Tilburg zullen een stad voor ambitie en kansen treffen! Ze kunnen zich voor de mogelijkheden van koop of huur van winkelpanden in Tilburg oriënteren op de door ons gezamenlijk gelanceerde website Tilburg.pandenbank.nl.